MĄDROŚĆ NATURY
Bądźcie więc roztropni jak węże, a nieskazitelni jak gołębie!
(Mt 10, 16)
Wpatruj się w mądrość gołębi, kwiatów, drzew i całej natury. Jest to ta
sama mądrość, która dokonuje w nas tego, czego nasz rozum nie byłby w
stanie nigdy dokonać: krążenia krwi, trawienia pokarmu, poruszania
naszego serca, oddychania, uodparniania naszego ciała, leczenia ran, zaś
nasz rozum jest zajęty zgoła innymi sprawami. Ową mądrość natury
zaczynamy dopiero teraz odkrywać u tzw. ludów prymitywnych, które
podobnie jak gołębie są proste i mądre.
My, którzy uważamy siebie za bardziej cywilizowanych, rozwinęliśmy inny
rodzaj mądrości; chytrość rozumu, dzięki której uświadomiliśmy sobie, że
możemy poprawić Naturę i sami jesteśmy w stanie zapewnić sobie
bezpieczeństwo i długie życie, zwiększyć jego tempo i komfort zupełnie
nie znane ludom prymitywnym. A to wszystko dzięki w pełni rozwiniętemu
rozumowi. Wyzwaniem dla nas jest osiągnięcie prostoty i mądrości gołębia
bez utraty sprytu rozumu węża.
Jak możesz to osiągnąć? Poprzez uświadomienie sobie bardzo istotnej
sprawy, mianowicie ilekroć starasz się poprawić Naturę wbrew niej samej,
będziesz działał na własną szkodę, gdyż Natura jest twoją prawdziwą
istotą. Jest to tak, jakby twoja prawa ręka walczyła z lewą albo twoja
prawa stopa deptała po twojej lewej stopie. Obie strony przegrywają i
zamiast być twórczym i pełnym życia, wikłasz się w konflikt. To jest
sytuacja większości ludzi na świecie. Przyjrzyj się im: śmierć,
szablonowość i klęska, oto co ich spotyka, bo weszli w konflikt z
naturą; starając się ulepszyć siebie samych, występują przeciw
naturalnym potrzebom natury. W konflikcie Natury z twoim rozumem
pokazuje się druga strona Natury; jeśli będziesz z nią walczył, ona
zniszczy ciebie. Sekret polega na poprawianiu Natury zgodnie z prawami
Natury. Jak możesz osiągnąć tę harmonię?
Po pierwsze, pomyśl o zmianach, których chciałbyś dokonać w swoim życiu i
w swojej osobowości. Czy nie dążysz do tych zmian, zadając gwałt swojej
naturze i dążąc do bycia kimś według planów własnego ”ja”? Jest to
przykład walki węża z gołębiem. A może zadowala cię studiowanie,
obserwacja i zrozumienie, bycie świadomym swego obecnego stanu i
problemów, bez forsowania rzeczy według pragnień twojego "ja", może
pozwalasz, by sama Rzeczywistość dokonywała zmian zgodnie z planami
Natury, a nie twoimi? Jeśli tak, to twoje życie jest przykładem
doskonałego połączenia węża i gołębia. Przyjrzyj się niektórym swoim
problemom, owym pragnieniom dokonania zmian w tobie samym i obserwuj,
jak chcesz te problemy rozwiązać. Zobacz, jak chciałbyś dokonywać zmiany
— zarówno w tobie, jak i w innych — posługując się nagrodą i karą,
poprzez dyscyplinę i kontrolę, poprzez moralizowanie i wywoływanie
poczucia winy. Bardziej poprzez żądzę i duszę. ambicję i próżność niż
poprzez pełną miłości akceptację i cierpliwość, pełne rozumienie i
czujną samoświadomość.
Po drugie, przyjrzyj się swojemu ciału i porównaj je z organizmem
zwierząt kierujących się naturalnymi potrzebami. Zwierzę nigdy nie jest
przeciążone, napięte, poza momentami walki i lotu. Ono nigdy nie je ani
nie pije czegoś, co mogłoby mu zaszkodzić. Ruchu i wypoczynku ma tyle,
ile mu potrzeba. Zwierzę ma naturalne wyczucie, kiedy i w jakim stopniu
powinno się wystawić na żywioły przyrody: wiatr, słońce, deszcz, gorąco
czy zimno. Dzieje się tak dlatego, ponieważ zwierzęta słuchają swojego
ciała i pozwalają się kierować jego mądrości. Porównaj to z głupotą
twego własnego sprytu. Gdyby twoje ciało potrafiło mówić, co by ci
powiedziało? Obserwuj żądze, ambicje, próżności, pragnienie pokazywania
siebie i podobania się innym, poczucie winy, które zagłusza w tobie głos
twego ciała, gdyż gonisz za celami wyznaczonymi przez twoje ”ja”.
Istotnie, utraciłeś prostotę gołębia.
Po trzecie, postaw sobie pytanie, do jakiego stopnia jesteś w kontakcie z
Naturą, z drzewami, ziemią, łąką i niebem, wiatrem i deszczem, słońcem i
kwiatami, ptakami i wszelką zwierzyną. Czy w ogóle masz kontakt z
Naturą? Co masz z nią wspólnego, czy obserwujesz ją, czy podziwiasz jej
cuda, czy utożsamiasz się z nią? Jeśli twoje ciało zbyt długo jest od
niej odcięte, wysycha, staje się wiotkie i słabe, gdyż jest izolowane od
swoich sił witalnych. Jeśli zbyt długo jesteś odizolowany od Natury,
twój duch wysycha i obumiera, bo jesteś oderwany od swoich Korzeni.
Fragment z książki Anthony de Mello „Wezwanie do miłości”.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
WROTYCZ na kleszcze i inne robaki. Właściwości i zastosowanie wrotyczu ...
-
Udar mózgu: przyczyny, objawy, rodzaje i leczenie ...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz